Ta självporträtter

 
 
Eftersom jag tar en del självporträtter tänkte jag beskriva hur jag gör! Jag använder mig ibland av externa blixtar, men det är bara när jag fotograferar inomhus. Att fotografera med blixt är mer "pilligt" och man behöver justera ljuset ett par gånger innan allt sitter. Men att ta bilder i naturligt är lite enklare. Så här kommer en beskrivining hur jag gör när jag tar mina bannerbilder som oftast är utomhus.
 
Du behöver
1. Stativ att sätta kameran på
2. Fjärrutlösare
3. Kamera
 
Inställningar på kameran
Vilka inställningar du ska ha på kameran är helt baserat på vilken tid på dygnet det är och vart du tar kort. Men här är några grundinställningar som är bra att utgå ifrån och som du kan ändra de om det behövs.
 
1. ISO:  börja alltid med ISO 100. Då får minimalt brus/kornighet på bilderna. Om bilden blir för mörkt kan du alltid vrida upp ISO såklart.
 
2. Slutartid: börja med 1/125. det är en ganska bra standardtal att utgå ifrån oavsett vilken miljö du tar kort i, så länge du inte gör hastiga rörelser när du ska ta kort.
 
3. Bländaren: Här är det väldigt individuellt, allt beror på ditt objektiv, ljusförhållande och smak. Jag gillar att ha kort med skärpedjup (suddiga bakgrunder) så jag brukar välja ett lågt tal. Allt mellan f1,8 till f5.Ta den blädartal som funkar för dig i den miljön du befinner dig i och med hänsyn till ditt objektiv..
 
4. Autofokus: Eftersom jag är framför kameran och inte bakom så måste jag förlita mig helt och hållet på att kameran väljer fokuspunkt åt mig, Därför väljer jag programmet AF-A AUTO.  Kameran mäter om motivet rör sig eller står still samtidigt som den känner igen ansikten. På så sätt blir alltid ansikten i fokus. En bra tumregel för att se om bilden är skarp är att zoooma in på bilden så pass mycket så att du kan se ögonfransarna på motivet. Om du kan se enskilda strån så är bilden skarp. Om ögonfransarna är som en suddig klump är bilden oskarp.
 
5. Fjärrutlösaren: Se till att kameran har rätt inställning så att du kan använda fjärrutlösaren.Ta några testbilder och kolla om ljuset blir bra. När du är nöjd med alla inställningar är det bara att ställa sig framför kameran och leka linslus!
 
Lycka till!
 
 
En sak till: våga vara fånig framför kameran, det är bland de mest nördiga, hemska och apfula bilderna du hittar guldkornen:)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim