Loppisfynd

Jag går sällan på loppis, men om jag gör det vill jag att det ska vara en riktig loppis men riktigt-riktigt gamla grejer. Nästan så att man får damma av grejerna som ligger på hyllorna. Så mot alla odds  fick min syster med mig på en riktig "man bara drömmer om loppis". Där hittade jag bland annat gamla burkar från 50-talet. Sånna där som är riktigt sockersöta! Men jag blev förälskad i en bunt gamla fotografier från en fotograf som heter Janos Jurker.  Efter att ha luskat lite så vet jag att han är 76 år idag, bor i Ludvika, har tagit en hel del naturbilder för Naturfotografernas och han har gett ut några fotoböcker.
 
En liten bit historia
Det som gjorde dessa bilder lite speciella är  de är tagna någon gång på 60-70 talet ( alltså låååångt innan digitalkameran fanns) och på de flesta av dom finns den en liten förklaring vart bilderna har tagits. Dessutom finns det en stämpel på baksidan med hans Naturfotografernas loggo, med andra ord så är bilderna är orginal. Det är ju lite speciellt att veta att man har någons historia i sitt ägo.
 
Vad jag ska göra med bilderna vet jag ännu inte, jag måste fortsätta luska i historien bakom bilderna innan jag bestämmer mig....
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim