Snabbkurs

Lite då och då har jag snabbkurser i fotografering, då går jag igenom bländare, slutartid och ISO så att man ska kunna jobba i halvmanuella läget (A) eller manuella (M) på sin systemkamera. Den här gången träffade jag Ali och hans vackra fru Sanas som fick vara dagens modell på kursen. Ali var så pass duktig så vi gick direkt över till att ta kort i manuella läget. Han var väldigt påläst men behövde bara få pusselbitarna att falla på plats. Ibland behövs det väldigt lite  för att förstå hela konceptet men rätt exponerade bilder med önskad skärpedjup, precis så var det med Ali! Vi pratade en liten stund om de olika funktionerna sen satt allt. Han tog kanonsnygga bilder en efter en. 
 
På sånna här träffar brukar jag  också dela med mig av mina bästa tricks, ex hur man hittar rätt ljus, bra vinklar och mina tumregler som funkar så gott som i alla situationer! Vill man gå en sådan kurs på 1½timme  med mig så kan man maila mig på [email protected]
 
Här är lite bilder som jag tog under träffen medan Ali testade olika inställningar.
'
Vi hittade även en annan modell som vi inte kunde motstå att fotografera! Lilla valpen satt bland bladen och medans vi tog massvis med söta bilder. Självklart frågade vi husse om lov först!
Självklart kunde jag inte motstå att ta kort på fina paret strax innan vi skulle packa ihop för dagen!
Kamera: Nikon D800
Inställningar: ISO 250-400 1/125-/160 f/2.8-3.5 ( beroende på ljus och motiv)
Objektiv: Tamron 24-70 f/2.8
Plats: Uppsala, Stadsparken
Tid: 15:00-16:30
 

Kommentarer
Postat av: Lilli Nyfiken - Fotbollsfru, småbarnsmama med fotografdrömmar!

Åh... Klart att det ska vara Uppsala... Haha Aldrig Karlstad ;)

2014-01-27 @ 14:00:03
URL: http://curiousme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim