Att skapa siluetter

Igår hade bjöd jag över "bästisen" på middag och passade på att fotografera hennes mage. Här kommer ett smakprov. Det blev massa siluettbilder. Fler bilder kommer sen, när de är färdigredigerade.

 
Paraplyblixt vänd direkt mot väggen så att Shamim står i motljus.  För det är genom motljus vi får siluetteffekten. Det blev ganska mycket ljusspill som gjorde att även hon blev exponerad. Jag blev därför tvungen att "skärma av" ljuset genom att använda  svarta sidan  av min stora reflexskärm för att blockera ljuset falla på modellen. Den blev som en liten "sköld" kring modellen.  När blixten gick av så slog den emot den vita väggen som jag ville ha exponerat  och nästan inget modellen med hjälp av den svarta reflexskärmen. På så sätt har jag skapat siluetten:)  Genom  att öka kontrasterna  och svärtan i photoshop så lyckades jag får fram helt svart siluett.
 
Blixten står bakom reflexskärmen.
Tamron 17-50mm, ISO 100, f4, 1/200
 
Nu ska det bakas cupcakes.. precis lagom ansträngande sysselsättning såhär på en söndag kväll.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Vilken härlig blogg och vilka underbara fotografier!


Svar: Tack så jättemycket! Försöker att fotografera så fort jag får en lucka!
Melodi foto

2012-11-19 @ 19:29:59
URL: http://matilda.arningsmark2.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim