Ljustält

Produktbilder
Många fotografer tycker nog att det är ganska skönt att ta kort på produkter/saker istället för människor men jag tycker tvärtom! Att ta produktbilder är nog de allra svåraste jag vet och ibland kan det göra mig helt tokig av frustration. Den allra svåraste sortens produktfotografering är den som ska ha en helvit bakgrund. Svårigheten i det ligger i att att få vita bakgrunden överxponerad så att den blir kritvit samtidigt som produkten ska vara näst intill lite underexponerad. Som man förstår är det omöjligt att få  till det direkt i kameran. För att få den önskade slutresultat krävs en del efterbehandling i Photoshop. Men efterarbetet kan bli svårarbetat om man inte skapar de bästa förutsättningar när man tar bilden på plats. Dvs ha ett jämt mjuk ljus som inte ger skarpa reflektioner. Det kan jag säga är en rejäl utmaning när man tar smycken med blank yta.
 
Min räddare på vit häst
Idag kom mitt ljustält som jag har beställt. Den ska förhoppningsvis bli min räddning och spara mig en massa tid både när jag fotograferar men allra mest i efterbehandlingen. Ljustältet ser till att man får ett jämt ljus på produkten och förhindrar reflektioner.
 
Kommer ni ihåg när jag visade er bakom-kulisserna på produktfotograferingenjag gjorde förra veckan? Här är slutresultatet från två väskor. Dessa bilder är jag väldigt nöjd med, men det är värt att tillägga att även här finns det detaljer som skulle kunna förbättras om jag hade ett ljustält vid tillfället.
 
Nog med ljus och kamerasnack, här kommer bilderna!
Väskorna kommer att finnas i en ny webbshop som jag har ett samarbete. Ännu är det lite hemligt men snart får ni veta mer!
 
Förresten, ni är ju en rejäl bunt människor som tittar in här på bloggen varje dag. Lämna en kommentar, ställ frågor, länka till era bloggar eller bara säg hej.  Var inte blyga, jag bits inte, jag är bara nyfiken på vilka ni är;)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mr Holo

Hej.

Svar: Hej hej Mr Holo!
Melodi foto

2013-07-02 @ 13:56:58
Postat av: Mike

Gud vilka fina bilder du tar. :)
Hur länge har du jobbat med fotografering och vilken kamera använder du nu?

Svar: Tack Micke, vad glad jag blir! Jag har hållit på med fotografering till och från ett par år men det är senaste året jag jobbar deltid med de samtidigt som jag jobbar heltid med nåt helt annat:)
Jag har Nikon D7000 med lite olika objektiv. Snart är det dags för en uppgradering av kamerahuset:)

Melodi foto

2013-07-02 @ 18:15:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim