Före - efter och allt därimellan

 
 
Joda jag fotar fortfarande men inte alls lika mycket. Jag är mest aktiv på Instagram med mina bilder så om ni saknar bilduppdateringar så tycker jag att ni börjar följa mig där istället (melodifoto). Med jämna mellanrum kommer jag att dela med mig av bilder på bloggen och förklara mer ingående hur jag har fått till slutresultatet. 
 
Den här bilden var ingen rolig att titta på direkt ur kameran. Det enda jag gillade med bilden innan redigeringen var det runda fönstret, modellen Felicia  och det någorlunda jämna ljuset. 
Bilden är tagen ca kl 18:00 på eftermiddagen i april. Så ljuset är inte alls optimalt. Det befinliga inomhusljuset är väldigt osmickrande och gult som skär sig rejält med det blå krispiga ljuset utifrån.
 
Jämnare ljus
Eftersom jag är på location har jag bara min speedlite blixt med mig. Jag är noga med att få någorlunda jämn exponering på Felicia. Eftersom hon sitter i motljus måste jag använda blixtljuset som hjälper till att exponera henne rätt. Jag skjuter upp blixten mot vita taket och väggarna, ljuset studsar mot den vita ytan och det hårda ljuset får en mjukare karaktär som liknar dagsljus. Allt annat i bilden sitter i redigeringen.
 
Efterbehandling ( endast i Lightroom)
I stora drag gar jag gjort detta.
  • Ändrat  vitbalansen
  • Ökat exponeringen
  • Ökat kontrast
  • Minskat högdagrar och ökat svärta
  • Den stora effekten får jag av funktionen "Delad toning" som går i gult och lila
  • Punktvis ändrat exponeringen på olika platser på bilden. T.ex överexponerat bakgrunden så den försvinner och klonat bort vissa reflektioner.
  • Ökat skärpa
  • Hockeyklubbs-formad ljuskurva. Vanligvtis gör man s-kurva men med den Hockeyklubbs-formade kurvan får man mjukare övergångar mellan ljus och skugga.
Man kommer sjukt långt med Lightroom tycker jag och det är allt mer sällan jag använder Photoshop för färginställningar. Endast finare hudretouch och finliret gör jag i Photoshop om det behövs.
Såhär såg det ut när vi fotade dock så riktade jag blixten rakt upp till skillnad från bilden ovan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan!
Magnus från kamda.se här.
Skickar det här meddelande för att fråga om det finns intresse för samarbete.
Jag är i behov av testar/artiklar på en del av mina produkter.

Hör av dig till [email protected]
Vänligen Magnus

Svar: Hej Magnus! Jag har mailat dig! :)
Melodi foto

2016-05-08 @ 14:26:39
URL: http://kamda.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim