Få till det lilla extra

Få till det lilla extra med reflexskärmar! De används för att lätta upp skuggor på motivet och för att rikta om ljus som inte faller optimalt. En enkel regel med reflexskärmar är att placera dom på motsatt sida av ljuskällan. På mina exempel har jag använt spotlighten som är monterade på kökstaket som min ljuskälla och placerade reflexskärmen på motivets undersidan (eller rakt nedanför spotlighten). När ljuset faller rakt ner på motivet använder jag reflexskärmen för att lätta upp skuggorna som skapas på undersidan. Den reflexskärm som jag har använt har fyra sidor,
  • Vit: ger väldigt mjukt skugga och "lättar upp kontrasterna
  • Silver: ger glans och studsar ljuset ganska skarpt och verkligen ljusar upp motivet
  • Guld: ger en varmare glansig ton än silvret och ljusar upp motivet
  • Svart: "Äter" upp ljuset. Bra att använda om man vill  blockera ljuset från att falla på ett specifikt område på motivet.
 
Första bilden använder jag ingen reflexskärm. Jämför skuggorna som faller på blanden. Bilden till vänster har inte lika hårda kontraster. Skillnaden är minimal i exemplet men när man gör porträtt fotografier syns det väldigt tydligt. (Nikkor 50mm, ISO 400, 1/13, f 2,2 på stativ)
 
 Här är skillnaden ganska stora. På vänstra bilden används silver reflekskärm, den fungerar i det här fallet som extra ljuskälla eftersom de ljusar upp rejält buketten från undersidan. Jämför den bilden de bilder där vit eller ingen reflexskärm används. Guld reflecskärm ger en varm gul ton till bilden och precis som den silverfärgade "lyser" den upp buketten nedifrån. (Nikkor 50mm, ISO 400, 1/13, f 2,2på stativ)
 
Har man inte reflexskärm kan man  använda vit duk eller alminiumfolie.Funkar precis lika bra, kan däremot bli bökigare att kunna fästa dom någonstans:)
 
exempel på hur reflexskärmar kan användas. Bild lånad från Emelie Ohlsson 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sanna Andersson

oj tack för dessa klara tips och att man så tydligt kan se skillnaderna

Svar: Åh vad kul att du gillade tipsen! Kommer mer roliga tips inom kort!
Melodi Foto

2012-09-25 @ 09:52:02
URL: http://moonzanna.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim