Månadens foto tema: Movember

 
Den här photo shoot  tillägnar  Mustaschkampen! Det här är ett sätt för mig som fotograf att lyfta fram och uppmärksamma cancerformer som drabbar män. Idén är en motpol till Rosa bandet fotograferingen jag hade förra månaden. 
 
Mitt sätt att se på saken
Cancer har funnits i alla tidsepoker och samhällklasser men aldrig tidigare har vi vetat så mycket om sjukdomen som vi gör idag. Inte heller tidigare har vi kunnat göra så mycket som vi kan göra idag för att minska risken, stödja de drabbade och bota sjukdomen. Dessa fantastiska, skäggiga och modiga karlar på bilderna, Sep, Kaj och Jonas, ska gestalta män ur olika tidsepoker och samhällsklasser. Cancer skulle ha kunnat drabba var och en av dessa gestaltade figurer, men vem skulle klara sig? Förmodligen den som hade turen att föddas i rätt sekel. 
 
Ett sätt att skapa engagemang
När det gäller bröstcancer kan man visa sitt stöd genom att bära Rosa bandet broschen. I November uppmärksammas cancer som främst drabbar män, bland annat prostata - och testikelcancer. Ett sätt för män att visa sitt stöd  är att spara ut mustaschen under november, därav Movember-månaden (mustasch +november = Movember)!
 
Movember
Organisationen Movember jobbar för att få män att odla mustascher och omgivningen att stötta dem genom att varje år skapa en innovativ, rolig och engagerande Movemberkampanj som resulterar medel att investera i program för mäns hälsa.  Målet är att män som lever med prostata- och testikelcancer ska få den vård de behöver för att må bra både fysiskt och psykiskt och driva forskningen framåt,
 
Så med andra ord, Fuck cancer & grow a mustache!
 
P.s Alla mina citat som är blandade med bilderna har jag hämtat från Movember organisationen. Jag kan nu stolt kalla mig för en Mo sista!
 

Kommentarer
Postat av: Kaj

Det var en ära att få vara med framför kameran! Tack melodi för en mycket trevlig och annorlunda lördag! :-)

2013-11-15 @ 00:59:30
Postat av: lisa

Vad bra det blev!!

Svar: Åh tack Lisa!!
Melodi foto

2013-11-22 @ 17:12:21
URL: http://lices.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim