Titta hit...

Budget
Jag har senaste tiden lagt en hel del energi på organisera kring barnfotograferingar. En stor del av tiden har gått åt att ordna rekvisiter, bakgrunder, roliga ombyten m.m. För nu gäller det - jag ska bli bäst på familje/barnfotografering och porträtt/mode, både i befintligt ljus och i studio.
 
Jag har spenderat många timmar på loppis, IKEA och hos fotoleverantörer för att hitta exakt det jag vill ha. Jag har kommit på att om man vill ha "allt" så kostar det. Så jag har hittat enkla budgetvarianter på vissa saker. Eftersom jag också har tummen mitt i handen så är jag ingen höjdare på pyssel. Så det blir oftast enkla lösningar.
 
Min vän, Ormis
En av mina bästa tips är en budgetvariant på en s.k Shutter hugger. Det är en docka som man snörper åt objektivet för att få barnen att bli mer bekväma och titta mot kameran. Dessa kostar kring 200-300 kr, inte så farligt mycket, men det är ändå en slant. Så jag hittade på min egen variant. Nämligen denna lilla orm från IKEA som jag virvlar runt objektivet. Den sitter bra runt objektivet eftersom den är formad som en kringla. Jag kan snabbt ta av och på  vid behov, sist men inte minst så rastlar den. Perfekt för småbarn. Men bästa av allt är att den kostar bara 19 kr!
 
I slutet av fotograferingen så får barnen lilla ormen för att de har varit så duktiga. Då blir både föräldrar och barn väldigt glada. Så till nästa kund packar jag upp en ny bara!
 
 
Det här är perfekt om man är småbarnsförälder och har svårt att få knoddarna att titta mot kameran!

Kommentarer
Postat av: Victoria

Fint! :) Kul idé att ge bort den efter fotograferingen.

Svar: Ja dom blir ju det, dom har ju lekt med "Ormis" hela timmen och hunnit blivit bra vänner! ;)
Melodi foto

2013-11-05 @ 22:41:36
URL: http://vicfoto.wordpress.com
Postat av: catalina

Älskar din min i bakgrunden på andra bilden! Ska tänka på det där när jag fotar barn! :) Smart!

Svar: Haha! Så ser jag oftast ut när "ormis" pratar med barnen! Bra grejer,det funkar!
Melodi foto

2013-11-05 @ 23:49:07
URL: http://atcats.blogg.se
Postat av: Sara

Men åå så smart, billig och bra lösning! :D
Mycket billigare än att köpa en "riktig" och mycket mer tidssparande än att försöka göra en egen! :) Får hoppas att alla Ormar inte tagit slut när du handlat bara! ;P

Svar: Barnen läskar den också! :)
Melodi foto

2013-11-07 @ 20:05:47
URL: http://sbphoto.se/blog
Postat av: Marlene

Tack för tipset. Hoppas på succé vid nästa barnfotografering :D

Svar: Varsågod! Lycka till!
Melodi foto

2013-11-13 @ 19:30:56
URL: http://nedja.se/
Postat av: LillaJag-

Vilket bra tips!

Underbara foton!

Svar: Tack:) billigt också;)
Melodi foto

2013-12-03 @ 21:56:20
URL: http://toppfoto.blogspot.com
Postat av: Lilli Nyfiken - Fotbollsfru, småbarnsmama med fotografdrömmar!

Den har jag inte ens sett på ikea... Haha... Undrar om jag kan tjata dit oss... Maken hatar dock den platsen... Kan kanske slänga in ena ungen i lekrummet och placera far och son vid glassmaskinen...

Svar: Hahaha! Låter som en riktig bra plan så kan du strosa runt själv. Den här lilla filuren har hjälpt mig en massor. Väl investerade pengar. Passar fotografer såväl som småbarnsföräldrar!
Melodi foto

2014-01-27 @ 13:59:03
URL: http://curiousme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim