Enklare än du tror

 
Visst var det ett bra tag sen jag laddade upp självporträtter? Då var det väl dags nu då?!
 
Billigt är bra
Dessa bilder har jag tagit hemma på kvällen runt 22 tiden. Det vill säga jag har ingen dagsljus till mitt förfogande och jag har använt mig av en billig hotshoe blixt som jag köpte för 2 års sen för 500kr. Att få bra ljus med blixtar handlar inte alls om priset. Man kommer rysligt långt med att veta hur man ska använda de olika ljuskällorna.
 
Ljuset studsar
Det vita skimret eller "suddiga" i förgrunden är ingen ljuseffekt, det är bara mina gardiner. Dom placerade jag riktigt nära linsen, då får man en känsla av motljus. Blixten som sitter på kameran har riktat uppåt mot mitt vita tak som studsar ljuset tillbaka och jag får dundermjukt ljus. Tada! Inte svårare än så. Sedan har jag självklart lagt på färgfilter i Photoshop och dragit i reglagen för att få rätt värme och känsla i bilden.
 
 
 
Ja, där satt jag och låtsades att det var en varm sommardag med blommor i håret. Som ni ser så har jag lindat gardinen runt objektivet för att få lite förgrund på bilden. Lampan till höger var också tänt, bara för att få lite lite ljus på håret, men den gav inte så mycke effekt som jag ville!
 
Mina inställningar:
Kamera:Nikon D800
Objektiv:Tamron 24-70 f/2.8
Inställningar:  f/4.5, ISO800, 1/80
 
En förklaring till mina lite annorlunda kamerainställningar.  
Bländare f/4.5: Pga att min fjärrutlösare var ur funktion fick jag använda kamerans självutlösare.  Det innebär att jag kan inte stå framför kameran samtidigt trycka på utlösaren. Så jag fick rikta fokuspunkten på gardinen, trycka av och hoppa in i bild. Kameran tog 4 bilder efter varandra. Den lilla proceduren gjorde att  jag hade väldigt svårt att spika skärpan på 2.8, Fick gå upp i bländartal för att få en bredare skärpeyta.
 
ISO 800: Tyckte den funkade bra utifrån mina förusättningar (mörkt rum) och krav (lite brus).
 
Slutartid 1/80: Jag valde denna slutartid av två anledningar:
1.Eftersom ljuset skulle bli för hård (få skuggor)  om jag drog på blixten för mycket  så fick jag nöja mig med att ha svag blixt därmed ganska mörkt rum.
2. Det mörka rummet gjorde att det krävdes högt ISO för att få rätt exponerad bild. Höga ISO tal försöker jag undvika eftersom jag vill ha så brusfria bilder som möjligt. Ett annat sätt att komma runt mörka miljöer är ju att ha långa slutartider. Jag valde lång slutartid  eftersom jag fotade med stativ.



Kommentarer
Postat av: Fanny

Gud så bra tips! :)

Svar: :) TACK!
Melodi foto

2014-02-01 @ 08:43:31
URL: http://fannystaaf.se
Postat av: Lizzan

Så underbart vackra bilder! Tack så mycket för att du tar dig tid och förklara, ska testa på mig själv ikväll, resultaet kommer väl inte bli lika vackert men ;) Som jag längtar till kursen i april nu!!

Svar: Åh vad kul! Det är bara testa och testa. Jag hade minst 40 min av att bara testa ljus och inställningar fram och tillbaka. Ge inte upp om det inte går på första försöket! Dela gärna med dig av resultatet!
Workshopen kommer bli superkul! Har fått ihop många roliga rekvisitör och härliga tjejer som ska stå modeller! Kommer bli så kul!
Melodi foto

2014-02-01 @ 10:26:38
URL: http://hizzan.blogspot.se
Postat av: lovisa

så himla bra att du skriver varför du valde de olika inställningarna, perfekt om en som jag håller på att verkligen försöka förstå allt i kamerateorin.

Svar: Hurra! Jag försöker vara så tydlig och pedagogisk. Det kan vara lite svårt när man måste göra det i skrivande form:)
Melodi foto

2014-02-01 @ 11:49:31
URL: http://polichinelle.se
Postat av: Emelie

Jätte bra tips! :)

Svar: ;) Vad roligt att du gillade tipsen! Kommer fler tips under veckan!
Melodi foto

2014-02-01 @ 11:52:49
URL: http://emelienordquist.blogg.se
Postat av: Hedie

Viilka härliga bilder!!! Woooow

Svar: Danke Hedie!
Melodi foto

2014-02-01 @ 22:25:59
URL: http://wearchic.blogg.se
Postat av: Sandra

Underbara bilder! Du har lyckats väldigt bra med att få till det mjuka i bilden :)

Svar: Tack så jättemycket!
Melodi foto

2014-02-02 @ 12:22:31
URL: http://sandraviklund.com
Postat av: Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Jättefina bilder, tack för att du delar med dig av dessa och att man kan ta mjuka och fina bilder även med blixt! Det gör mig mer peppad att plocka fram min egen blixt som jag nästan aldrig har använt sedan jag skaffade den.. :P

Vad hade du för inställning på blixten?

Svar: Gud vad kul att du hittar inspiration att vilja fota med blixt när du såg inlägget! Det värmer blogg-hjärtat;)
Blixten är på nästintill svagaste styrka och skjuter av en gång för varje bild. Det är kombination av kamerainställningar och ljusets styrka som skapar denna effekt. Sen så ska det inte glömmas att jag har redigerat bilden. Istället för att göra bilden kontrastrik har jag mattat av kontrasterna. Och använd mig istället för "burn" verktyget i PS för att mörka ner där jag vill. Ex, håret, blommorna, och ögonfransarna.

Hoppas att det hjälpte dig lite på traven!
Melodi foto

2014-02-02 @ 13:09:22
URL: http://yohannafotograferar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim