Träning ger färdighet

Grundregeln i fotografering är att man INTE ska fota i direkt solljus. Antingen ska man vara i skugga eller fota när det är mulet. Jag håller med den grundregeln. För det är nämligen såååå svårt att få jämnt ljus när det är stark solljus. Man får skuggor på alla ställen som inte ska ha skugga osv.
 
Men jag har gett mig på att träna mitt fotoseende vid stark solljus och vilka hjälpmedel jag behöver. Äntligen har jag fattat hur det funkar! Motivet ska stå ansiktet mot solljuset i största möjliga mån. Och där skuggorna faller lättar man upp med en silver-reflexskärm. Det gör att ljuset studsar extra hårt mot modellen och man får superjämt ljus. Precis så gjorde jag vid fotograferingen med House of Doris. Solen är på högersida, så jag har en reflexskärm på vänster sida och TADAAAA!
 
Ni måste prova! Helt plötsligt öppnas en helt ny fotovärld!
 
Den här bilden kan se ni hur skuggigt det blir i ansiktet om man inte har reflexskärm. Men ljuset och skuggorna faller på bra ställen i ansiktet på den här bilden så jag är nöjd ändå!
 
Objektiv: Nikkor 50 mm f/1.8
Inställningar: ISO 100, f2.8, 1/2000

Kommentarer
Postat av: Anonym

Supersnyggt!

Svar: TACK!
Melodi foto

2014-06-26 @ 12:08:16
URL: http://fotografemeliejohansson.se
Postat av: Lizzan

Supersnygga bilder! Ska absolut testa det tipset, tack för det!

Svar: Varsågod:) man får passa på när solen tittar fram;)
Melodi foto

2014-06-27 @ 12:19:54
URL: http://lizzans.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim