...så var det dagsljus

Jag kollar mig blind på ljuset på bilder oavsett om jag bara bläddrar i en tidning eller går förbi ett skyltfönster. Det svåraste ljuset att återskapa är dagsljus tycker jag och har alltid undrat hur man lyckats skapa det i studio, tex som Gina Tricots lookbook Spring 2015.
 
Det finns massa sätt att skapa dagsljus med hjälp av dagsljuslampor eller väldigt stora /många softboxar som jag inte har. Regeln för hur hårt/mjukt ljuset blir är beroende av ljuskällans storlek. Ju större ljuskälla (med diffuser) desto mjukare ljus. Länge har jag funderat på hur ljuset skulle bete sig om man tar ett stort vit lakan och skjuter blixten rakt igenom den. Så i helgen bestämde jag mig för att sluta undra och faktiskt testa. Sagt och gjort så ringde jag Yasmine och frågade om hon kunde ställa upp med kort varsel, det kunde hon!
 
Såhär blev resultatet! Ljuset blev supermjukt. Dessutom ville jag också testa att leka med skuggor i bakgrunden så att bilden blir mer levande. Så jag riktade en blixt mot bakgrunden och placerade en sönderklippt kartong framför. Det bidrog till den här palmbladformade skuggeffekten som jag älskar.
 
Sist men inte minst så placerade jag en  till blixt snett bakom Yasmine riktad mot hennes hår. Det ger lite högdagrar vid hennes tinning. Det ger intrycket att ljuset studsar och  bidrar till att simulera dagsljus.
 
Jag är personligen väldigt nöjd med bilden och glad att jag hittat ett sätt att återskapa dagsljus i en mörk studio. Nedanför har ni en BTS bild på hur det såg ut i studion. 
 
 
Objektiv 85mm Nikkor
f/8, ISO 200, 1/160

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Design by Tasnim